Paljun ostajaa etsimässä

Stockmannin Hullut Päivät ovat taas täällä. Keltaisten kassien armeija on saapumassa Helsingin kaduille. Joka vuosi tavaratalo täyttää kaupungin keskustan sekä pysyvillä että kävelevillä mainoksilla. Hullut päivät tarjoaa mahdollisuuden kuluttaa tavoilla, joita ei normaalisti tule ajatelleeksi. Jos sisustustyynyjä ei huomattaisi laittaa joka vuosi alennukseen, ei niitä ehkä tajuaisi tarvitsevansa. Päivillä mennään hulluksi, miksi ei!

Kulutusjuhlan kynnyksellä Sitvasin verkkomedia palaa täsmälleen vuoden taaksepäin ajassa, edellisten Hullujen Päivien tunnelmiin. Sitvas.fi:n Niia Virtanen kävi viisipäiväisen alennusmyyntispektaakkelin viimeisenä päivänä selvittämässä, mitä Stokkalta vuonna 2012 löytyi.

Ensimmäinen keltainen kassi löytyi rautatientorin metroaseman portaiden päästä.

joel

Mitä ostit?

Joel: Mustan villapaidan.

Paljonko maksoit siitä?

24,90 €.

Oliko tämä mielestäsi hyvä tarjous?

Joo.

Miksi ostit juuri tämän tuotteen?

Koska talvi on tulossa, lämmin villapaita on tarpeen. Tämä sopii myös tämänhetkiseen tyyliini.

Joel ei selvästikään ollut villiintynyt ostohuumassaan. Vaikka useimmilla meistä on aivan liian monta mustaa villapaitaa, ei Joelin ostos vaikuttanut täysin harkitsemattomalta. Hullujen ostosten etsintä jatkui kohti Kolmen sepän patsasta. Seuraavat kassit pysähtyivät Vanhan ylioppilastalon edessä.

lotta

Mitä ostitte?

Lotta: Macaronseja, mysliä, kosmetiikkaa, toisena päivänä ostin ulkoisen kovalevyn.

Maiju: Hiuslakkaa, kosmetiikkaa myös.

Oliko tuotteissa mielestänne hyviä tarjouksia?

Lotta: Joo, keskitän yleensä kosmetiikkaostokset Hulluille Päiville.

Opiskelijoiksi tunnustautuneet Lotta ja Maiju kertoivat tulleensa Stokkalle tarjousten perässä. Yksi opiskelijabudjetilla toimeentulemisen nikseistä onkin alennusten seurailu välttämättömien tuotteiden hankinnassa.

Aloin turhautua löydöksiini. Kysymysteni perusteella ostetut tuotteet olivat ainakin näennäisesti tulossa tarpeeseen. Ne olivat tuotteita, joita henkilöt joka tapauksessa ostivat. Ehkä macaronseja lukuun ottamatta. En kuitenkaan ollut löytänyt etsimääni. Selatessani viikko sitten kotiini tullutta katalogia mietin, keitä ovat ne ihmiset jotka ostavat tonnin pelastautumispuvun, koska se on tarjouksessa? 259 euroa maksavan purjelyhtyvalon? Paljun? Päätin siirtyä lähemmäs rakennusta, josta ostajien virta purkautui rauhalliseen tahtiin.

Sukkuloin kunnallisvaalikampanjoijien keskellä. Väistin Kolmen sepän patsaan edessä Wille Rydmanin flaijerihyökkäyksen ja oikealta puskevan vihreän kampanjoijan ja löysin Markon.

marko

Mitä ostit?

Marko: Kaksi kirjaa; Suomalainen vauvakirja ja Suomi 1944.

Olivatko kirjat hyvässä tarjouksessa?

Kyllä, yleensä tällaisista kirjoista saa maksaa päälle 30 euroa, mutta nämä olivat vain 14,90 €.

Miksi ostit juuri nämä tuotteet?

Toisen annan lahjaksi lapselle ja toinen on itselle lukemisiksi.

Vaikka Marko myönsi aikaisempina vuosina ostaneensa myös suklaasuukkoja Hulluilta päiviltä, eivät nämäkään ostokset olleet palju-luokkaa. Lähestyin kolmea kassia kantavaa Mariaa ja pääsin lähemmäs tavoitettani.

maria

Mitä ostit?

Maria: Lähdin ostamaan kihlajaislahjaksi Pentikin vilttiä, mutta tuli sitten ostettua kaikkea muutakin. Viltin sijasta ostin lahjaksi veitsiä, juustotarjottimen ja suklaasuukkoja. Lisäksi ostin serviettejä, kosmetiikkaa ja itselleni kukkia.

Olivatko tuotteet hyvässä tarjouksessa?

Ripsivärit olivat edullisia, veitset eivät.

patukka

Maria kertoi tekevänsä ns. täsmäiskuja selvittämällä hankittavat tuotteet etukäteen. Minkäänlaisesta shoppailusta ei ollut kuulemma kyse. Haastattelun lopulla Maria tarjosi minulle yhden ostamistaan suklaapatukoista hieman huolestuneena siitä, olenko syönyt mitään pitkään aikaan. Patukka taskussa jatkoin lähemmäs ”telttaa”, jossa paljuja myydään. Törmäsin kulman takana Kaisaan.

kaisa

Mitä ostit?

Kaisa: Kaksi pokkaria, smoothien ja kahvin.

Olivatko tuotteet hyvässä tarjouksessa?

Joo, pokkarit olivat vain 3,90 €. Smoothie maksoi 1,55 € ja kahvi 2 euroa.

Tarvitsetko todella ostamiasi tuotteita?

Joo, aion juoda ostamani juomat ja lukea kirjat. Ostin, koska olivat hyvässä tarjouksessa.

teltta_2

Kyseenalaistin Kaisan todellisen pokkari- ja smoothietarpeen, mutta koska tuotteiden hintaluokka oli vielä huomattavan matala, päätin etsiä kovan luokan kuluttajia. Siirryin sisälle telttaan ja tapasin Samin.

palju1

palju2

Teltassa oli intensiivinen tunnelma. Sami hiveli paljun reunaa ja tutki sitä mittailevalla katseellaan. Oliko tässä paljunostaja?

sami

Aiotko ostaa paljun?

Sami: En todellakaan.

Olisiko sille tarvetta?

Mökille olemme miettineet paljun hankkimista.

Onko tämä mielestäsi hyvä tarjous paljusta?

Ei mitään tietoa.

Jos ostaisit paljun, ostaisitko sen täältä?

En, vaan jostain oikeasta kaupasta.

Minulla oli huijattu olo. Samia ajatus paljun ostamisesta tuntui lähinnä huvittavan. Astuin ulos teltasta ja kuulin ohimennen jonkun miettivän ääneen ”pitäiskö ostaa palju?”. Ostiko kukaan näitä tuotteita oikeasti? Johtuiko se, etten löytänyt paljunostajia siitä, ettei palju mahdu keltaiseen kassiin? Kysyin myyjiltä, kuinka paljon paljuja oli ostettu, mutta heillä oli lupa kertoa vain niiden tämänhetkisistä varastomääristä. Päätin myöhemmin lähestyä Stockmannia sähköpostitse:

To: Asiakaspalvelu
Subject: Myynnistä

Hei,

kirjoitan Helsingin yliopiston Sitoutumattoman vasemmiston verkkomediaan (http://sitvas.fi) juttua Hulluista päivistä. Mielenkiintoni kohteena ovat suuret ns. mökkituotteet. Erityisesti olen kiinnostunut paljujen myyntimääristä: paljon paljuja myytiin? Vastasivatko myyntimäärät odotuksia? Ovatko paljut olleet tänä ja
aikaisempina vuosina suosittu myyntituote?

Kiitos jo etukäteen,

Niia Virtanen

Stockmannin tiedottaja vastasi sähköpostiini. Yksittäisten tuotteiden myyntimääriä ei kuulemma julkaista.

Pienen otokseni pohjalta vaikuttaa siltä, että Hulluilta Päiviltä tehdyt ostokset olivat melko pieniä ja arkisia. Haastateltavat esittivät myös varteenotettavia perusteita ostoksilleen. Lukuun ottamatta ehkä Mariaa, jonka patukkatarjous jätti vaikutelman huonosta omatunnosta. Kukaan ei ollut tullut ”hulluksi” Hulluilla Päivillä. Kenties kulutushysterian parhaimpana ilmentymänä pidetty tapahtuma vaikutti aika vaisulta.

Sitvas.fi:n toimitus jää edelleen pohtimaan Hullujen päivien asiakaskuntaa. Ostitko sinä paljun tai tunnetko jonkun, joka osti paljun? Ota yhteyttä toimitukseemme: niia(piste)virtanen(at)helsinki(piste)fi.

Haastateltavien nimet on muutettu.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s